Hatunnosto markettimuodille!

Jul 24, 2015

Merkki ja imago vai merkin luoma imago? 
Michael Kors, Armani, Boss, Ralph Lauren, Calvin Klein, D&G, Tommy Hilfiger vs. Esmara, Henry's ja House... Siis mitä? Ensimmäiset brändit ovat varmasti lähes kaikille tuttuja, mutta miten on jälkimmäisten laita? Esmara, Henry's sekä House ovat ruokakauppoinakin tunnettujen Lidlin, Citymarketin sekä Prisman omia vaatemerkkejä ns. markettimuotia. Onko suurten muotitalojen luomat vaatemallistot parempia kuin pienempien talojen marketeissa myytävät mallistot? Onko pelkkä merkki eli brändi syy ostaa jokin tuote vai onko itse tuote syy? Onko hinnalla tai laadulla merkitystä? Entä onko marketista ostetut vaatteet ehdoton nou nou?

Muistan kuinka sain ensimmäiset Levikseni ollessani ala-asteella 1980-luvulla, tai alakoulunahan se nykyisin taidetaan tuntea... Farkut olivat mustat ja sekundaa (kuten tuolloin oli tapana asia ilmaista) eli kakkoslaatua, eivätkä suinkaan 501 mallia, mikä oli juuri SE malli jota kaikki tuolloin käyttivät. Valitettavasti tämän tytön kropalle kyseinen malli ei istunut joten se siitä muodin mukana pysymisestä... Mukavuus oli kuitenkin tärkeintä! Olin Leviksistäni kuitenkin hurjan kiitollinen vaikka ne olivatkin sekundaa eivätkä sitä kuuluisaa 501 mallia. Ne olivat kuitenkin farkut ja vieläpä Levikset! Tosin ei merkillä ollut muuten mitään väliä, mutta kun muillakin oli, niin pitihän sitä olla myös minullakin!

1980-luvulla lapset puettiin vielä vaatteisiin, jotka olivat lapsille sopivia. Aikuisten ja lasten muoti poikkesivat selkeästi toisistaan. Nykyisin tuo raja on hyvinkin häilyvä. En ota kantaa siihen miten kukin pukee lapsensa tai itsensä. Kukin tekee itse päätöksen. Vaikka itselläni ei lapsia ole, olen ajatellut asian niin, että lasten on mukava viettää päivänsä rennoissa vaatteissa jotka joustavat leikkien lomassa. Sotkua syntyy vaikka oltaisiinkin varovaisia, joten vaatteiden ei myöskään tule olla liian "hienoja". Jokainen aikuinen voi itse miettiä miltä jatkuvat sanomiset "Varo sitä paitaa tai se on kohta likainen, varo sitä takkia ettei se sotkeennu, äläkä sitten konttaa lattialla ettei housut ole puhki" kuulostavat omissa korvissa kymmenien toistojen jälkeen. Ilo tekemisestä hiipuu... On toki tärkeää opettaa lasta pitämään huolta omista vaatteistaan, kuin myös itsestään, mutta on hyvä myös muistaa, että lapsi on lapsi ei pieni aikuinen.  


Itse en ole merkkien perään. Kaapistani ei löydy yhtäkään Korsin, Hilfigerin tai Kleinin suunnittelemaa vaatetta. H&M, Vila ja Vero Moda ovat parhaiten edustettuina vaatekaapissani jo pelkästään hinnan vuoksi. Kun suurin osa tuloista menee asumisen ja elämisen maksamiseen, ei vaatteistaan halua eikä edes pysty maksamaan sataa euroa kappaleelta. Tärkeintähän on kuitenkin, että ylleen saa pukea vaatteet, olivatpa ne mistä tahansa ostetut. 


Tällä viikolla kenkä- ja vaateostoksia on tehty jopa lähikaupassani Lidlissä. Mukaan on tarttunut kengät itselleni sekä vanhemmalle siskontytölle. Pakko myöntää, että markettimuoti on yllättänyt! Seitsemänvuotias sanoi uusien nauhakenkiensä olevan tähän astisista nauhakengistä hienoimmat. Itsekin olen ollut oikein tyytyväinen omiin valkoisiin nauhakenkiin. Kyllä näillä 9 euron kengillä tämän kesän kävelee! Ai niin... Elämäni ensimmäiset haaremihousut löytyivät nekin Lidlistä. Saksalaiset kun ovat tunnetusti tarkkoja laadusta, niin hyvältä nämäkin pöksyt tuntuvat :)

Mitähän mahtaa seuraavaksi päätyä ostoskoriin ruokakauppareissulla? 



Xx,
Maija

No comments:

Post a Comment

Proudly designed by Mlekoshi playground