Herkkuhetkiä....

Jul 17, 2015

Pastellivärejä, vaahtokarkkeja, suklaalla kuorrutettuja manteleita, herkkutikkareita ja kauniita yksityiskohtia. Jos silmillään voisi syödä, olisin syönyt itseni ähkyyn käydessäni pikkuruisessa helsinkiläisessä karkkikaupassa nimeltä Sweetheart!


Sanotaan, että kauneus on puoli ruokaa ja onhan se! Sillä miten myytävät tuotteet ovat esillä ja millainen myymälän ilme on, on todella suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen. Nuhjuisesta liikkeestä tuskin löytää mielikuvia, jotka johdattavat ostopäätökseen. Aivan, mielikuvillahan tuotteita myydään ja tunteet tekevät ne päätökset sen sijaan, että ostoksia tehtäisiin järjellä. 


Pienillä yksityisten yrittäjien omistamilla putiikeilla on mahdollisuus erottua joukosta ja personoitua. Ostoksilla käynnistä tulisi tehdä asiakkaalle elämys, mukava kokemus, josta jää hyvä fiilis. Tässä asiassa ollaan vielä hieman jäljessä esim. naapurimaa Ruotsiin verrattuna, mutta hyvin on kuitenkin Suomi kirinyt. Suurten yritysten myymälöissä ilme toistuu lähes samana liikkeestä toiseen eikä vaihtelua tule, vaikka kaupunki ja kauppakeskus vaihtuisikin. Tylsää...  


Karkkikauppa Sweetheart on ihana elämys ruokakauppojen karkkihyllyjen sijaan. Myymälän ilme on ajateltu alusta loppuun aina liiketilan värityksestä tuotteiden myyntipakkauksiin asti. Vain myymälän ilmeeseen sopivat tuotteet pakkauksineen pääsee myyntiin. Monella yrityksellä olisikin petrattavaa tuotteiden myyntipakkauksien suhteen. Less is more ei kuulosta yhtään huonolta ajattelulta, kun suunnitellaan pakkauksia. Miksi pilata hyvä ja kaunis tuote visuaalisesti rumalla pakkauksella ajattelematta kokonaisuutta? Kauneus on puoli ruokaa!


Kokonaisuuden ajattelu onkin tärkeää, kun puhutaan yrityksen imagosta. Sillä mitä yrityksen ilme, tuotteet, verkkosivut, liiketilat sekä palvelu viestittävät asiakkaille on hurjan tärkeää. Vaikka kuinka ajatellaan, että ostopäätökset tehdään järjellä, niin kyllä ne tunteet vievät voiton. Varsinkin verkossa! Kauniit kuvat vetävät huomion puoleensa verkkokauppojen sivuilla ja houkuttelevat asiakkaat luokseen. Itse kävin ensin tutustumassa Sweetheartsin verkkosivuihin sekä Facebook-sivuihin, jotka houkuttelivat käymään itse myymälässä. Ainakin näin visuaalisella alalla työskentelevän silmiä sivujen ilme miellytti hyvinkin paljon. Kauniit kuvat loivat mielikuvia, vaikka kyseessä onkin karkkia myyvä yritys. Käykääpäs kurkkaamassa, niin ehkäpä ymmärrätte mitä tarkoitan ;)

Herkullisia hetkiä!

xx,
Maija

P.S. Tämä ei ole maksettu tai sponsoroitu mainos vaan täysin oma kannanottoni.   

No comments:

Post a Comment

Proudly designed by Mlekoshi playground