Aivojumppaa ja jumppaa...

Feb 25, 2015

Täällä on viime päivinä jumppailtu monin eri tavoin... Aivojumppaa on harrastettu päänsäryksi asti ja siinä sivussa on heiluteltu kahvakuulaa sekä pyöritelty voimavannetta, hyötyliikuntaa unohtamatta. Kun aurinko ja kirkkaus antavat vielä odottaa itseään, on tavalla tai toisella taisteltava harmaita päiviä vastaan. Enemmän liikuntaa, parempaa ravintoa ja hyvää, syvää unta. Jälkimmäinen tosin antaa vielä odottaa itseään... 
Viime kuukausina jumppamotivaatio on ollut täysin hukassa. Motivaatiota ei vain ole löytynyt viime aikoina salille lähtemiseksi asti. Polvi on reistaillut ja juuri nyt tuntuu olevan liian monta muutakin rahareikää johon eurot pitää sysätä. Tajusin viimeinkin, että jos salitreenaaminen ei nyt nappaa, niin voin jumpata kotona, oman jaksamisen ja polven sallimissa puitteissa. Tämän myötä kävinkin eilen jäädyttämässä kuntosalijäsenyyteni puoleksi vuodeksi. 


Salilla käydessäni en juurikaan käyttänyt tarjolla olevia laitteita joissa itseään voi vemputtaa suuntaan jos toiseenkin. Oman kropan paino, vapaat painot ja muutamat lisävälineet riittivät. Reilu vuosi sitten treenasin jonkin aikaa personal trainerin opastuksella ja häneltä jäi monta hyvää vinkkiä muistiin. Jalkakyykkyjä voi tehdä monella eri tavalla eikä aina tarvitse latoa kiloittain painoja tangolle niskan päälle.

Kotona treenaamisen ei siis tarvitse olla välineurheilua. Keppijumppaan kelpaa harjanvarsi ja jo pelkällä kahvakuulalla pääsee hyvin alkuun. Muutaman kilon kahvakuulalla ei tee juuri mitään, mikäli mielii lihaskuntoaan paremmaksi. Itselläni on käytössä 8 kilon kuula, mutta 10 kiloa olisi melkeinpä parempi. Mökkireissulla Mäntyharjun Tokmannissa ei vain sattunut olemaan isompia kuulia hyllyssä ;)


Kahvakuulan lisäksi kotoa löytyy voimavanne, hulavanne, power hoop tai miksi tuota nyt sitten kutsutaankin. Ihan mahtava kapistus! 1,5 kiloa painava vanne pyörii, pyörii, pyörii ja pyörii vyötäröllä niin kauan kuin vain sitä jaksaa pyörittää. Pehmustetun vanteen nystyrät saivat alussa vyötärön mustelmille ja niin araksi, ettei seuraavana päivänä voinut vannetta edes pyörittää. Hyvin pian vatsa kuitenkin tottui vanteessa oleviin nystyröihin. Nykyisin voimavannetta tulee pyöriteltyä lähes päivittäin, eikä sitä edes koe enää treenaamiseksi. Pienet, lahjaksi saadut rannepainot ovat hauska lisä tuomaan lisäpainoa käsiin, jotka ovat sivuilla tai edessa vanteen pyöriessä vyötäröllä. Voimavanteen pyörittely vaikuttaa niin vatsa, selkä, reisi kuin pakaralihaksiin. Istumalihakset siis kiittävät ;)

Kun kotitreeniin lisää vielä juoksemisen (mikäli polvi sen vain sallii) ja kesällä pyöräilyn, niin enköhän näillä eväillä saa pidettyä kunnon kohdillaan. Sitä hyötyliikuntaa unohtamatta!


-Maija

No comments:

Post a Comment

Proudly designed by Mlekoshi playground