Kohti parempia unia...

Aug 19, 2014

Yli 7 miljoonaa, noin 150 litraa ja 16 kiloa...
Makaan sängyllä ja pyörittelen lukuja päässäni. Hellekesän jäljiltä tuplaan litramäärän. Puistattaa. Kyseessä olevat lukemat eivät suinkaan tarkoita Loton päävoittoa, kesällä syödyn jäätelön litramäärää tai kerättyjen mustikoiden painoa. Edellä mainitut lukemat ovat karu totuus ihmisen ja sängyn keskinäisestä liitosta.

Ihmisen ihossa on yli 7 miljoonaa hengittävää ja kosteutta haihduttavaa huokosta. Huokosten kautta ihminen jättää sänkyynsä noin 150 litraa hikeä ja 16 kiloa hilsettä vuodessa. Viileässäkin huoneessa voi hikeä erittyä jopa litra yössä. Paljonkohan määrää mahtoi olla kuukausi sitten, kun Suomi hikoili helteessä yötä päivää? Riittääköhän litramäärän tuplaus?


Vietämme kolmasosan elämästä nukkuen. Uni on yksi ihmisen terveydelle tärkeimmistä asioista. Uni auttaa elimistöä palautumaan rasituksesta, väsymyksestä ja tasapainottaa hermoston toimintaa. Nukkuessaan ihminen siis kirjaimellisesti lataa akkuja seuraavaa päivää varten. Hyvä uni on edellytys mm. oppimiselle, muistamiselle, tunteiden käsittelemiselle, stressin ehkäisylle sekä luovuudelle. Jatkuva univaje on haitallista ihmisen keholle ja mielelle, joten hyvään uneen kannattaa panostaa. Moni meistä varmasti tietää omasta kokemuksestaan miten huonosti nukutut yöt vaikuttavat yleiseen vireyteen sekä mielialaan. Pinna on kireällä, muisti pätkii, energiaa ei tahdo löytyä jne...
Nukkuminen ei tietenkään aina ole itsestäänselvyys. Uni ei välttämättä tule juuri silloin kun haluaisi tai ole pitkäkestoista. Erilaiset elämäntilanteet: lapsien syntymä, vuorotyö, stressi, sairaudet jne. vaikuttavat uneen ja unen laatuun. Pienillä asioilla voi kuitenkin edesauttaa nukahtamista sekä nukkumista.   

Siisti makuuhuone, viileä huoneilma ja hyvin hoidettu vuode auttavat nukkumaan paremmin. Valoa tuottavat ärsykkeet kannattaa siirtää pois makuuhuoneesta, sillä pienikin valon määrä vaikuttaa kehon omaan unihormoniin, melatoniiniin. Huoneen pimentäminen pimennysverhoilla auttaa myös nukahtamisessa. Tietokoneet, televisiot, kännykät, tabletit ja muut aivojen vireyttä ylläpitävät laitteet kannattaa sulkea hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Makuuhuone, tai ainakin sänky, olisi hyvä pyhittää pelkästään nukkumiselle (intiimiyttä unohtamatta ;) ).
Huoltamalla vuoteesi ja vuodevaatteet hyvin, pidennät niiden käyttöikää. Samalla sijaat itsellesi mukavamman makuualustan.


Patjansuojus suojaa petauspatjaa lialta ja kosteudelta.

  • Ennen sijaamista, anna vuoteen tuulettua kunnolla (vähintään 15-30 minuuttia) peitto sivuun vedettynä, jotta yön jäljiltä jäänyt kosteus haihtuu. Pölypunkit viihtyvät kosteassa ja lämpimässä.
  • Pöyhi tyynyjä sijaamisen yhteydessä. 
  • Vaihda lakanat kahden/kolmen viikon välein. Tyynyliina viikon/kahden välein. Mikäli on herkkäihoinen, allerginen, runsaasti hikoileva tai nukkuu sängyssä lemmikin kanssa, vaativat vuodevaatteet useammin pesua.
  • Tuuleta ja ravistele peitto sekä tyynyt ulkona siivouksen yhteydessä. 
  • Imuroi ja tuuleta patjat perusteellisemman siivouksen yhteydessä. Erillinen patjansuojus petauspatjan päällä pidentää patjan käyttöikää, suojaten lialta ja kosteudelta. Patjansuojus on myös hyvä pestä tarpeeksi usein.
  • Pese peitto vähintään kerran vuodessa hoito-ohjeen mukaan. Tyyny suositellaan pestäväksi 2-4 kertaa vuodessa. Käytä pesuainetta vain 1/3 normaalista määrästä. 
  • Pölypunkit kuolevat 60 asteen pesussa. Myös vuorokausi kovassa pakkasessa tappaa pölypunkit. 
  • Aika tekee aina tehtävänsä, vaikka vuodevaatteet ja patjat olisikin hyvin hoidettu. Jouset väsyvät, kuidut menettävät ominaisuutensa ja vaahtomuovi/lateksi kimmoisuutensa. Tyynyjen suositeltu vaihtoikä on noin kolme vuotta, peitteiden viisi ja patjan kymmenen.



Kauniita Unia!


No comments:

Post a Comment

Proudly designed by Mlekoshi playground